Snuva, halsont, migrän, hosta, trötthet och illamående är bara några anledningar till varför dina kollegor är hemma från jobbet i tid och otid. Det är ingen hemlighet att ju högre sjukfrånvaro ni har, desto sämre blir resultaten för företaget. Så hur kan du som Office Manager se till att kollegorna inte blir sjuka? Här är fem riktigt smarta tips!
1. Paus
Hur ofta tar ni en paus från era arbetsuppgifter, tar en kaffe tillsammans och pratar om annat än jobb? Några pauser om dagen kommer inte bara få kollegorna att slappna av för en stund och bli mer effektiva när de väl jobbar, utan det kommer även stärka företagskulturen och därmed förbättra företagets resultat.
Som Office Manager har du en stor fördel i att vara fanbärare när det kommer till att ta fikapauser. Prata om det, uppmuntra dina kollegor och era chefer till att göra avbrott i arbetet, och ta pauser själv. Med en tillåtande företagskultur kommer företagets anställda bli mindre stressade och lättare hålla sig borta från sjukdom.
2. Walk and talk
En enkel sak som att köra avstämningar och möten över en promenad istället för att stänga in sig i ett konferensrum, är ett bra sätt att både få in vardagsmotion och frisk luft under arbetsdagen. Påminn kollegorna om detta innan de stänger in sig i konferensrummet för tredje gången under dagen!
Lästips: Sitta, stå eller gå? Så håller vi bättre möten
3. Mellanmål
Erbjuder ni frukt eller andra enkla mellanmål som smoothies, yogurt, flingor och knäckebröd på er arbetsplats? Med mellanmål orkar man hålla uppe energin hela arbetsdagen. Det minskar även risken för att kollegorna trycker i sig choklad på vägen hem innan middagen. Mellanmålet gör er helt enkelt mer produktiva och minimerar intaget av andra mer ohälsosamma alternativ. Det innebär dessutom att ni inte blir lika mottagliga för sjukdomar.
Läs mer: Därför ska ni erbjuda hälsosam fika på jobbet
4. Var aldrig sjuk på jobbet!
De flesta har nog gått till jobbet med både snuva, halsont och feber någon gång – ofta för att man som anställd tror att det krävs av en. Därför är det viktigt att chefer och ledare i ert företag tydligt kommunicerar att man måste stanna hemma om man är sjuk – och än viktigare att de själva stannar hemma vid sjukdom. Visa att det är ok att stanna hemma med ont i huvudet, eller om man har sovit dåligt en natt. Om ni lever som ni lär, kommer kollegorna anamma detta beteende och känna att det är okej. Det innebär att andra slipper att bli smittade och sjukfrånvaron blir inte lika hög.
5. Uppmuntra till rörelse varje dag
Alla vet att rörelse och motion har flera bra hälsoeffekter. Man blir inte bara smartare och piggare, man både sover och äter bättre, vilket i sin tur stärker immunförsvaret. Som Office Manager kan du vara en stark förebild inom dessa frågor och skapa förutsättningar till att kunna röra på sig på arbetstid. Uppmuntra till promenader, säkerställ att friskvårdstimmen faktiskt utnyttjas, och köp in enkla träningsverktyg som alla kan använda. Prata inte bara om träning utan istället vikten av vardagsmotion och rörelse, så att alla känner sig delaktiga.
Ett tips är att utse hälsoambassadörer internt som kan hjälpa dig att engagera och inspirera resten av kollegorna till mer rörelse. Kan det bli en naturlig del i organisationen kommer företaget att få friskare medarbetare som skapar bättre resultat.
Vill du veta mer om hur ni kan bli en hälsosam arbetsplats? Ladda ner: Guiden till en hälsosam arbetsplats och få svaren direkt.