I 15 år har SilverRail Technologies haft löpande leveranser kring allt från kaffe till skorpor från Smiling Faces – en helhetslösning med stor kreativitet och snabb service som de är mycket nöjda över. Ulrica, People & Facility Coordinator, uppskattar att ingenting är omöjligt för Smiling Faces och betonar värdet av deras familjära relation.
Det globala företaget SilverRail Technologies utvecklar IT-lösningar för bland annat tåg- och busstrafik som gör det enklare för alla att välja ett miljövänligt resande – från att hitta avgångstider och reseinformation, till att betala biljetten. På kontoret i Stockholm finns omkring 120 medarbetare, och här arbetar Ulrica Jonsson som People & Facility Coordinator tillsammans med en kollega. Hennes arbete inkluderar allt från att sitta i reception och växel till att boka resor, hotell eller beställa behörighet till olika system.
“Jag är spindeln i nätet, kort och gott! Den enda dagen är aldrig den andra lik – idag kan jag byta en glödlampa, imorgon kan jag ordna med fakturor och åka runt och kolla in fina ställen vi ska ha konferens på.” – Ulrica
I Ulricas roll ligger främsta fokus på att ha nöjd och glad personal, och att alltid se till deras bästa. I verksamheten finns samtidigt höga krav på leverantörerna – då det är viktigt att allting fungerar smidigt, att leveranserna sker i tid och att man får snabba svar. Hennes mål är att vardagen ska flyta på utan problem, när det gäller såväl kaffe som kickoffer.
En helhetslösning kring pausen där ingenting är omöjligt
SilverRail har en historik av långa samarbeten inom olika servicetjänster till kontoret, exempelvis när det kommer till städning och facility service – och inte minst fikapausen. I 15 år har Smiling Faces varit deras kaffeleverantör, och idag har företaget en praktisk helhetslösning kring fikapausen. På kontoret finns fyra kaffemaskiner och tre vattenmaskiner, och de har även återkommande fruktleveranser varje dag, samt mjölk två gånger i veckan.
Sedan Ulrica började har SilverRail knutit ihop påsen ytterligare kring sitt samarbete med Smiling Faces, både kring fika och service. Tidigare hade de olika leverantörer för kaffe och mjölk, exempelvis, men med en samarbetspartner som har allt under samma tak blir det smidigare för alla.
”Smiling Faces är en jättebra helhetslösning som vi är väldigt nöjda med. Oavsett om vi behöver 70 semlor till Fettisdagen eller jordgubbar till sommarfesten så hjälper de oss. Ingenting är omöjligt för dem!” säger Ulrica.
Personlig service på hög nivå
Personkemin är helt avgörande för att ha en bra relation med sin leverantör, menar Ulrica. Hon har jobbat på andra ställen där de varit vana vid att chauffören bara slänger in en korg frukt – men Smiling Faces är familjära på ett helt unikt sätt.
“Vår leveranskille som kommer hit varje dag är en glad prick, och riktigt grym. En dag var jag tvungen att fråga honom vem hans chef var, för att kunna understryka mitt beröm. Jag vill hylla honom till skyarna!”
SilverRail har även en kontaktperson på Smiling Faces som är ansvarig för allt de behöver, och som varje månad hör av sig för att stämma av kring deras leveranser inför den återkommande servicen på företagets kaffemaskiner. Ofta kompletterar de med exempelvis skorpor eller te, och ibland kan de behöva justera någon löpande mjölk- eller fruktleverans på grund av ledighet eller liknande.
“De är superbra på att se till våra behov och på att återkoppla snabbt, både när det gäller löpande leveranser, men även om vi felanmäler någon maskin. När det flyter på så här bra så är det inte relevant att hålla på och jämföra andra leverantörer – det är ingenting vi ens har övervägt.” säger Ulrica.
En hjälpande partner som bjuder på sig själv
Ulrica uppskattar även att Smiling Faces har en sådan stor bredd i sitt utbud. Förutom att kunna ordna fram allt som behövs till födelsedagar och fester så har de också varit generösa med att sponsra SilverRail vid kickoffer, med till exempel pennor och paraplyer. Ulrica berättar att de framöver även planerar att få dit en föreläsare för kaffeprovning i samband med en after work. Samtidigt tycker hon att det är kul att Smiling Faces en gång i halvåret bjuder in sina kunder till fest på deras kontor, med både mat, dryck och roliga tävlingar.
“De vet vad de ska göra för att få nöjda kunder, helt enkelt! Många leverantörer kan vara rätt inställsamma – men Smiling Faces är personliga på RIKTIGT. De är superlätta att prata med och verkligen guld värda!”