På Landshypotek Bank månar man mycket om sitt miljöarbete, då den gröna näringen i Sverige av naturliga skäl ligger företaget varmt om hjärtat. Med Smiling Faces som partner har de sedan 10 år tillbaka en kvalitativ helhetsservice på plats, som matchar såväl företagets egna krav som de många medarbetarnas behov. Dessutom kan de stoltsera med ett mycket gott och Rättvisemärkt kaffe!
Landshypotek Bank har funnits sedan 1836 och riktar sig mot jord- och skogsbrukare. Numera är banken till för många fler kunder som vill spara och låna. På huvudkontoret i Stockholm finns 80 medarbetare – och mitt ibland dem jobbar Monia. Hon och kollegan Ellinore har hand om växel och reception, och hjälper även till med allt från att skicka utvärderingar och boka utbildningar till att beställa kontorsvaror och plocka kaffekoppar.
“Mitt uppdrag är att markservicen ska flyta på, rakt igenom. Ingen ska märka om mjölken ens är i närheten av att börja sina. För när allting fungerar så tänker ingen på att allting fungerar, helt enkelt! Det är något av det viktigaste i min roll”, berättar Monia.
För ungefär tio år sedan började Landshypotek Bank att expandera kraftigare än tidigare och anställa flera medarbetare. I samma veva uppstod då även ett nytt behov som de tidigare inte hade reflekterat över – nämligen kaffelösningen.
“När jag började 1997 var vi bara omkring 30 medarbetare och då klarade vi oss fint med bara en liten kaffebryggare. Men när vi började utöka behövde vi en lämplig kaffemaskin istället, för att kunna tillgodose behovet hos hela personalen. Det var så vi kom i kontakt med Smiling Faces – och vi fastnade för dem direkt!”
Snabba lösningar – alltid med ett leende
Smiling Faces heltäckande service och stora variation är något som både Monia och alla medarbetare har uppskattat sedan dag ett. Idag finns tre kaffemaskiner och två bryggare på kontoret, och medarbetarna kan välja på allt från vanligt bryggkaffe till cappuccino. Landshypotek Bank har förutom kaffe- och vattenmaskiner även fruktleveranser två gånger i veckan, och på Fettisdagen beställer de alltid semlor från Smiling Faces – som levererar såväl gluten- som laktosfria alternativ. Det finns alltid något som passar alla!
Om utrustningen någon gång skulle krångla så har Smiling Faces alltid varit snabba på att komma med kreativa lösningar. Vid något tillfälle var det en kaffebryggare som inte riktigt höll värmen och bryggde lite svagt kaffe. Snabbt kom då förslag på nya alternativ som Monia fick utvärdera, och inom ett par veckor var den nya bryggaren på plats. Vid ett annat tillfälle insåg de att bananerna i fruktkorgen var slut redan på eftermiddagarna – vilket Smiling Faces åtgärdade genom att helt enkelt öka volymen på enbart bananerna, utan att krångla med avtalet.
“De är verkligen sitt namn personifierade, och de står verkligen för sitt uppdrag. Alla är jätteproffsiga, positiva och helt fantastiska. Dessutom hittar de alltid en lösning, oavsett vad man behöver eller vem man pratar med. Och alltid med ett leende – jag har nog aldrig mött en enda sur person på Smiling Faces under dessa 10 år!”
En leverantör som matchade företaget perfekt
På Landshypotek Bank har man höga krav på sitt eget miljöarbete. Det är viktigt att de samarbetar med leverantörer som har samma typ av miljötänk, och i sin tur är noggranna med vilka producenter de använder. Att Smiling Faces själva jobbade noggrant med sitt eget miljöarbete är därför en avgörande faktor för samarbetet och något Monia värderar högt.
Det goda kaffet och den snygga lösningen bekräftas heller inte enbart av medarbetarna själva – utan företaget får dessutom ofta spontant beröm för sitt goda kaffe från kunder som är på besök.
Hög servicenivå från båda håll ger ett utmärkt samarbete
Monia betonar att eftersom hon själv är en person med väldigt hög servicenivå så är det perfekt för henne att ha en leverantör som motsvarar detta. När båda parter brinner för uppgiften ger det goda förutsättningar för ett utomordentligt samarbete – något som tydligt avspeglat sig de senaste tio åren på Landshypotek Bank.
Förutom deras exceptionella service uppskattar hon även att Smiling Faces själva bjuder in till evenemang, med allt från frukostseminarium på temat ledarskap till mingelkvällar, kaffeprovning och drinkskola – ett trevligt sätt att tydligt måna om sina kunder och få dem att känna sig välkomna. Hon själv är mycket nöjd med sin samarbetspartner och rekommenderar alltid Smiling Faces till alla hon träffar.
“De är verkligen en riktigt bra vän i vardagen för mig”, avslutar Monia.