Underskatta inte vikten av det första (och sista!) intrycket!

Employer branding

Att lyckas få den som kliver in genom dörren på er arbetsplats att känna sig riktigt välkommen gör stor skillnad för vilken känsla ert företag förmedlar.  Det första intrycket skapas omedelbart – och om er arbetsplats kan förknippas med ett leende så är mycket vunnet direkt! Så här kan ni arbeta med det första intrycket av er arbetsplats – både för besökare och medarbetare.

Vi människor är oerhört snabba på att bedöma läget och skapa oss en uppfattning om en ny människa vi träffar eller en ny plats vi besöker – oavsett om man är kund, potentiell ny medarbetare, brevbärare eller säljare. Men även dina kollegor får ett nytt första intryck varje dag de kliver in på kontoret – som kan vara startskottet för en riktigt bra arbetsdag!

Vad betyder det första intrycket?

Börja med att ställa dig själv frågan: Vad vill vi att våra medarbetare och besökare ska känna när de kliver in genom dörren hos oss, och när de går härifrån? Alla som kommer till er arbetsplats är potentiella ambassadörer för företaget – och ni måste behandla dem därefter! En säljare på besök idag kan vara en blivande medarbetare eller kund imorgon, och därför är känslan som ert varumärke förmedlar superviktig även här. Ju bättre känsla du kan ge omgivningen av ditt företag, desto lättare kommer det till exempel att bli för er att rekrytera. 

Lästips: 3 saker på kontoret som speglar ett framgångsrikt företag

Kan ni undvika att någon känner sig vilse eller förvirrad vid sitt första besök så är det oumbärligt för det första intrycket. Vi människor avskyr överlag att inte ha kontroll eller inte veta vad folk förväntar sig av oss, och med ett vänligt välkomnande kan du råda bot på denna osäkerhet direkt. Ta befälet och visa vägen – den tryggheten kommer uppskattas oavsett om det är en säljare på besök, en kandidat på intervju, eller en medarbetare som kommit tillbaka efter semestern! 

Vad består det första intrycket av? 

Många är medvetna om vikten av det första intrycket – men det kan ofta vara lätt att underskatta just HUR viktigt det är. Det är vanligt att lägga krut på kontorets utformning och receptionens utseende, men samtidigt glömma bort att utbilda medarbetare i att få alla som kliver in genom dörren att känna sig välkomna på riktigt. Är det någon som fångar upp era gäster, säger hej, ställer de rätta frågorna och guidar vidare?

Personen som sitter i receptionen är av stor betydelse här – och det är ett stort ansvar att vara den som ger både det första och det sista intrycket till era besökare. Många företag outsourcar receptionen, men frågan är om en inhyrd person kan representera er på samma sätt, och lika fint som en äkta medarbetare?

Det lilla extra är det som lämnar avtryck

Så – hur kan ni göra för att ge besökaren en positiv upplevelse direkt? Självklart genom att få gästen att känna sig trygg och välkommen, men också genom att erbjuda det där lilla extra. Fråga om ni får bjuda på någonting att dricka – likväl som kaffe så kan det vara roligt att överraska med en liten fruktig smoothie på sommaren, eller kanske en ingefärsshot i förkylningstider. Varför inte låta det sista intrycket hänga kvar långt efter att besökaren gått ut genom dörren? Skicka med en liten gåva i form av en företagsloggad reflex, eller något annat roligt när besökaren går ut. Det där lilla extra som inte kräver någon större ansträngning är ofta det vi kommer ihåg, och som bidrar till den positiva upplevelsen och helhetsintrycket av ditt varumärke.

Lästips: Därför kommer bra kontorsservice att lyfta hela företaget

För att kontinuerligt förbättra och optimera upplevelsen av ert varumärke och arbetsplats är det viktigt att ni utvärderar era insatser. Fundera över vilken känsla du vill förmedla, och hur ni säkerställer att ni faktiskt gör det! Extra roligt är det både för er själva och era besökare om ni kan förändra lite av upplevelsen under året, beroende på vilken årstid det är. 

Tips-till-office-managern-för-att-alltid-ligga-steget-före

Intrycket är bestående – både det första och det sista

När du lämnar ett möte, en konferens eller en hel arbetsdag har du ofta många intryck som präglat din upplevelse. Men det är känslan du lämnar med som kommer att hänga med dig resten av dygnet. Var det någon som följde mig till dörren ut, eller ens sa hejdå när jag gick? Ta vara på denna stund – den är MINST lika viktig som första intrycket. Även här finns möjligheter att göra något lite extra som besökaren kommer ta med sig ut från dina lokaler. Varför inte erbjuda kaffe i take away-mugg, eller erbjuda ett paraply om det regnar? (Med din logga på, såklart, så följer ni med personen ut på gatan!)

För medarbetaren som haft en stressig dag är det sista intrycket man får med sig från jobbet också viktigt. Kan du skicka med några uppmuntrande ord, en juice eller en extra tygkasse för att avlasta den proppfulla väskan kan det förändra känslan helt. Små detaljer som inte kostar så mycket – men som kan vara mycket värdefullt!

Känslan dina besökare får av ert företag kommer de att bära med sig tills den motbevisas. Denna känsla är vad de kommer att förknippa ditt företag med, och beskriva för andra när de pratar om er. Oavsett om det var kombinationen av era fina lokaler, den trevliga receptionisten eller de glada, energifyllda medarbetarna så kommer intrycket att hänga kvar – betydligt längre än vad du tror.

Make us smile - dela detta inlägg:

Fler inlägg